Урок № ____ Дата:
__________
Тема
уроку: «Мишка» - трагічна
й комічна ситуації, їхня роль у розкритті головної думки, моралі
Мета уроку:
ознайомити школярів з життєвим і творчим шляхом Б.
Лепкого; на прикладі твору «Мишка» розкрити трагічну і комічну ситуації, їхню
роль у втіленні головної думки, притчової моралі і з’ясувати ідейно-тематичне
спрямування казки, історію її написання;
розвивати активний словник школярів, уміння грамотно і
вмотивовано довести власну думку, робити висновки, проводити аналогії з
сучасним життям;
виховувати почуття поваги до людини праці, чуйності,
відповідальності, чемності, зневажливе ставлення до підступності, жадності,
егоїзму.
Тип уроку: засвоєння знань, умінь, навичок.
Очікувані результати: учні повинні знати зміст казки; особливості характерів
персонажів; відомості з теорії літератури про казку, головну думку твору,
антитезу; учні повинні вміти розкривати трагічні та комічні ситуації у творі;
знаходити найважливіші фрагменти для розуміння основної думки твору, антитезу;
виявляти своє ставлення до героїв та їхнього вибору; висловлювати власні
роздуми про щастя людини, проводити аналогії з сучасним життям; розуміти
істинну вартість життєвих цінностей.
Обладнання: портрет письменника, текст твору, схеми, таблиці,
підручник, твори Б.Лепкого, картки із завданнями
Хід уроку
І. Організаційний
момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
учнів

1. Б. Лепкий був сином… (Священика)
2. Літературний псевдонім письменника. (Марко Мурава)
3. Фах Б. Лепкого (Учитель, викладач).
4. Дисципліна, яку викладав письменник у Краківському університеті.
(«Українська література»)
5. Викладаючи у Ягеллонському університеті, Б. Лепкий став членом гуртка
західноукраїнських літераторів… («Молода муза»)
6. Кому допомагав письменник під час Першої світової війни? (Січовим
стрільцям)
7. Назва пісні, автором якої був Б. Лепкий. («Журавлі»)
8. Трилогія письменника. («Мазепа»)
9. В яких країнах Б. Лепкий намагався популяризувати українську літературу.
(Польщі, Німеччині)
10. Якої двотомної збірки творів українських письменників-поетів був
упорядником Б. Лепкий. («Струни»)
11. Твір, який письменник переклав польською мовою. («Слово о полку
Ігоревім»)
12. Письменники, які високо цінували творчу працю Богдана Сильвестровича.
(І. Франко, В. Стефаник, М. Коцюбинський)
Примітка. За кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.
ІІІ. Мотивація навчальної
діяльності учнів. Оголошення теми та мети уроку

Бачити у простому, буденному незвичайне може, мабуть,
людина з неабиякою творчою уявою, із великим людяним і небайдужим серцем. Саме
таким був письменник Б. Лепкий. Він
зумів показати життя людей із зовсім незвичайного ракурсу.
ІV.
Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу

1. Підтвердіть цитатами, що події у
творі розгортаються під час війни.
2. Яким є життя людей у цей складний
час?

Трагічне
|
Комічне
|
1. Війна
2. Голод у місті
3. «Люди людей мордують..»
4. Хвора
дитина, зневірена жінка
|
1. Господиня , «що на ціле село тарахкотіла
терлицею, а язиком ще голосніше , ніж терлицею».
2. «Добре , що діти сплять , а
то ще б навчилися брехати, як люди»
3. «... був товстий, як
годований кабан...»
4. «Добув ящик, відчинив і …
очі йому пішли в стовп, брови підлізли вгору, волосся дубом стало»
|

— «Була собі мишка. Така, як і другі...»
— «Мишка боялася...»
— «Бігла на поле. Там..»
— «а на мені шкура терпне...»
— «Мишці жаль...»
— «Як мишка тую розмову почула, то так
їй соромно зробилося, не за себе, а за...»
— «І в маленькій мишачій голові
зродилася...»
— «Але мишка не чекала, що дальше
буде...»
— Чи симпатизуєте ви мишці?
— Як оцінюєте її бажання «потрощити цей
папір, що його кривдою людською чути»?
— Дайте відповідь на запитання мишки:
«Хіба ж папір важніший від життя?»

— Які події, вчинки й поведінку
персонажів ми вважаємо комічними? (Комічне — те, що здається нам не таким,
яким, на нашу думку, має бути).
— Наведіть приклади комічного з твору
«Мишка».
— Якими засобами комічного
послуговується автор? (Надання предмету зображення невластивих йому рис; прагнення дійової особи показати себе
не тим, ким вона є насправді; сполучення в реченні слів, які означають
різнорідні поняття — «Я чоловік праці..», парадокс).
V. Закріплення знань, умінь та навичок

-
Якими ви уявляєте персонажів казки?
Мишка: сіра ,маленька, швидко бігає, готова прийти на допомогу, знає ,що
таке сором ,вміє вислухати , терпляча, дбає про своїх дітей.
Господар: заможний ,добрий хазяїн, бо старається надбати майно, його всі
бояться, любить гроші, вершить темні справи уночі, війну сприймає з усмішкою, адже
вона веде його до збагачення, жадібний….
Господиня: скупа, говорить неправду, не вміє співчувати, допомогти іншим…
Жінка: бідна, заплакана, виснажена, турботлива мати, відповідальна…

1. Мишка, як
і другі, була маленька і… а) чорненька;
б) біленька; в) сіренька.
2. Нору
мишки можна було побачити в хаті:
а) у кутку, де було ліжко; б) біля входу до комори; в) за кухонним столом.
а) у кутку, де було ліжко; б) біля входу до комори; в) за кухонним столом.
3. Своє
помешкання мишка вважала:
а) не розкішним, але безпечним; б) не зручним, але теплим; в) не великим, але комфортним.
а) не розкішним, але безпечним; б) не зручним, але теплим; в) не великим, але комфортним.
4. Мишка
боялася:
а) когута; б) людей; в) голоду і холоду.
а) когута; б) людей; в) голоду і холоду.
5. Пишно
вбраний когут був схожим на: а) актора; б) пана; в) жандарма.
6. Де мишка
зустрічалася зі своїми сестрами? а) На млині;
б) у полі; в) на подвір’ї.
7. Мишка
вибігала зі своєї нори, щоб…
а) подивитися на світ; б) знайти їжу для своїх діточок; в) допомогти своїм сестрам із міста.
а) подивитися на світ; б) знайти їжу для своїх діточок; в) допомогти своїм сестрам із міста.
8. Хазяїна
хати, де жила мишка, вона характеризувала:
а) «Така сумлінна і порядна людина»;
б) «О, мій господар дуже страшний»;
в) «Я його дуже поважаю і ціную».
а) «Така сумлінна і порядна людина»;
б) «О, мій господар дуже страшний»;
в) «Я його дуже поважаю і ціную».
9. Гроші
хазяїн хати, де була нора мишки, ховав:
а) у коморі під полицею; б) на горищі у чавуні; в) в ящику під ліжком.
а) у коморі під полицею; б) на горищі у чавуні; в) в ящику під ліжком.
10. Що, на
думку господаря, гарно пахне?
а) Гроші; б) квіти біля вікна хати; в) копчені вироби з м’яса.
а) Гроші; б) квіти біля вікна хати; в) копчені вироби з м’яса.
11. «Добре,
що діти сплять, а то ще б навчилися… як люди»:
а) заздрити; б) брехати; в) злословити.
а) заздрити; б) брехати; в) злословити.
12. Як мишка
вирішила помститися господарю? Вона:
а) знищила його гроші, поторощивши їх;
б) зіпсувала зерно для посіву;
в) погризла копчене сало для продажу.
а) знищила його гроші, поторощивши їх;
б) зіпсувала зерно для посіву;
в) погризла копчене сало для продажу.
Примітка. За
кожну правильну відповідь встановлюється 1 бал.
VІ. Підсумок уроку

ü Аргументувати вибрану позицію; «На чужому горі щастя не збудуєш», «Гроші
не пахнуть».

1.
Чого навчає твір Б. Лепкого?
2.
Читаючи твір ми сумуємо чи радіємо?
3.
Які настрої домінують у казці?
VІІ. Оцінювання навчальної діяльності
VІІІ. Домашнє завдання та
інструктаж до його виконання
Ознайомитися із біографією М. Бакая, його піснями…….
Коментарі
Дописати коментар