Позакласна робота


Сценарій свята присвяченому 205 річниці від Дня народження Т.Г. Шевченка 
  
Хід заходу

Ведучий 1. Доброго дня, шановні вчителі та учні! Ми раді вітати вас на нашому святі, приуроченому Шевченківським дням.

Ведучий 2.  Знову прийшла на землю Шевченкова весна. 9-го березня виповнилося 205 років з дня народження Тараса Григоровича Шевченка. З нагоди такої памятної та знакової для нашого народу дати, ми пропонуємо вам пройти разом із нами життєвим та творчим шляхами великого Кобзаря.

Ведучий 1.  
Щовесни, коли тануть сніги
І на рясті просяє веселка,
Повні сил і живої снаги
Ми вшановуєм пам´ять Шевченка.
         
Ведучий 2.
Провіснику волі, великий титане,
Справдилися думи пророчі твої.
Приймай же данину любові і шани
Од вільних народів нової сім´ї.

Ведучий 1.  Є в нашій українській літературі імена, що увібрали в себе живу душу народу, стали часткою його життя. Таким ім’ям для нас, українців, стало ім’я Тараса Григоровича Шевченка, чия поезія от уже понад двісті років викликає в людях почуття гордості і захоплення красою, своєю силою і народною мудрістю.

Ведучий 2. Тарас Шевченко… Геній, мислитель, пророк. Людина незвичайної долі й незвичайного таланту, що здобула світову славу.

Ведучий 1. Шевченко прожив коротке і вкрай важке життя. Із своїх 47-и років він 24 роки був кріпаком, 10 років – на засланні  і тільки 13 років  - на волі.

Ведучий 2. І в цих несприятливих умовах Тарас Шевченко створив свій безсмертний “Кобзар”, написав декілька томів прозових і драматичних творів, закінчив  Академію мистецтв. З його мистецької спадщини збереглося 835 творів живопису і графіки. Є дані про 270 втрачених і досі не знайдених мистецьких творів.


           Ведучий 1.
І став для нас Шевченко заповітом,
Безсмертним, як саме людське життя.
Ми будем славить перед цілим світом
Живе й святе Шевченкове ім’я!

Ведучий 2.  Першою сторінкою нашої подорожі книгою життя Тараса Шевченка є його дитинство. Тож пропонуємо вам поринути в нього і дізнатися, в яких умовах відбувалося формування його таланту, безмірної любові до Батьківщини та вболівання за її долю.

Відео «Дитинство Т. Шевченка»
Титри до відео.
Епізод 1. 9 березня 1814 р. темної ночі, перед самим світанням,  в с. Моринцях в хаті Григорія Шевченка, кріпака пана Єнгельгардта, блиснув у вікні єдиний на все село вогник: народилась нова кріпацька душа для пана, а для України – її великий співець – Тарас Шевченко.

Епізод 2.
Не на шовкових пелюшках.
 Не у величному палаці –
 В хатині бідній він родивсь
 Серед неволі, тьми і праці.
Нещасна мати сповила.  
Його малого й зажурилась…
 І цілу ніченьку вона –   
 За сина – кріпака молилась.

Епізод 3. Доля талан твоїй дитині готує.

Епізод 4. Виросте твій син неабияка людина - буде змагатись з панами та з царями... А за що - сама догадайся. Кажуть же, що народиться такий, що волю в панів одніме... Хто знає - може, це й він.

Епізод 5. Минає рік, і два, і пять років. Росте Тарас Шевченко.

Епізод 6. Матусечко, а чому одні зірочки ясні і великі, а інші ледь видно?  Бо коли людина зла, заздрісна, скупа, її свічка ледь-ледь жевріє. А коли добра, любить людей, робить їм добро, тоді свічка горить ясно, і світло це далеко видно. Матусю, я буду добрим. Я хочу, щоб моя свічечка світила.
Епізод 7. Хлопчик ріс мовчазний, замислений. Не тримався хати, а все блукав десь за вигоном. Восьмилітнього Тараса віддали до дяка «в науку».

Епізод 8. 
        Ти взяла мене, маленького, за руку
І в школу хлопця одвела 
До п’яного дяка в науку.
- Учися, серденько, колись  
З нас будуть люде, - ти сказала.

Епізод 9. Та недовго тривала Тарасова наука. Несподіване горе випало на долю маленького хлопчика. Замучена важкою працею, померла мати.

Епізод 10.  Щоб якось упоратися із сім’єю, батько Тараса одружився знову. Мачуха виявилася жінкою сварливою, недоброю.

Епізод 11. Хто хоч здалеку бачив мачуху і зведених дітей, той, значить, бачив пекло в його торжестві найвигіднішому. Не було години, щрб між зведенятами не було сварки, бійки і сліз. Мачуха зненавиділа Тараса.

Епізод 12. Сестро як добре було, коли матусечка була жива… А зараз ми голодні та обдерті. А чи другі дітки не мають мами так, як ми? Скрізь сирітки є, але ти не думай, Тарасику, про це.

Епізод 13. Тарасику, а у тебе малюнки є? То покажи. Добре, тільки тобі, сестричко. Ось наша хата. Дуже схожа. Невже це ти сам намалював? А чому на дощечці? Паперу не було, дяк не дав. Ось розживусь, може на свитку, і на фарби, і на папір.

Епізод 14. Тарас наймитує, у вільний від роботи час читає і малює.

Епізод 15.
Хоче  малювати, прагне  він  до  знань,
Та  за  це  багато зазнає  знущань.
Нишком  він  малює статуї  в  саду,
Вночі  пише  вірші про  людську  біду...

Епізод 16.
Мені тринадцятий минало.
Я пас ягнята за селом.
Чи то так сонечко сіяло,
Чи так мені чого було?
Мені так любо, любо стало,
Неначе в Бога......

Епізод 17.
Йому тринадцятий минав. 
Він пас ягнята за селом
І серцем чистим він пізнав
Народу біль, що був рабом.
Пішов по селах в Божу путь
І бачив правду в кожний час.
І сльози народу у грудь –
Збирав, як перли, наш Тарас.

Ведучий 1. А зараз перегорнемо ще одну сторінку життєпису письменника і поринемо в роки його бідної сирітської юності. Осиротівши, Тарас пішов у найми. Не було нічого у хлопця-сироти, але був талант, прагнення вчитися.

Учень 1.
І золотої й дорогої
Мені, щоб знали ви, не жаль
Моєї долі молодої;
А іноді така печаль
Оступить душу, аж заплачу.
А ще до того, як побачу
Малого хлопчика в селі.
Мов одірвалось од гіллі,
Одно-однісіньке під тином
Сидить собі в старій ряднині.
Мені здається, що се я,
Що це ж та молодость моя.
Мені здається що ніколи
Воно не бачитиме волі,
Святої воленьки. Що так
Даремне, марне пролетять
Його найкращії літа,
Що він не знатиме, де дітись
На сім широкім вольнім світі,
І піде в найми, і колись,
Щоб він не плакав, не журивсь,
Щоб він де-небудь прихиливсь,
То оддадуть у москалі.

Ведучий 2. Думка знайти людину, яка б навчила його малювати, не покидає Шевченка. Так він потрапляє до маляра, який погоджується вчити його, однак пан Енгельгардт забирає його до себе в Петербург. Життя в чужому краї було для Шевченка мукою та випробуванням, навіть попри те, що він мав можливість займатися улюбленою справою. Саме тому такими правдивими та сповненими розпачу є рядки поезії «Думка».

Відеопоезія «Думка»

Ведучий 1. Наступна сторінка нашої мандрівки книгою життя письменника – це його молоді роки. Зустріч у Петербурзі із земляком-художником Іваном Сошенком різко змінила долю Тараса Григоровича. Він знайомиться також із байкарем Євгеном Гребінкою, художниками Брюлловим, Венеціановим, з поетом Жуковським. Вони побачили великі здібності молодого художника і викупили його з неволі 25 квітня 1838 р. і не дарма, адже Шевченко виправдав їхні надії.

Учень 2.
Єсть на світі доля,
А хто її знає?
Єсть на світі воля,
А хто її має?
Єсть люде на світі —
Сріблом-злотом сяють,
Здається, панують,
А долі не знають,—
Ні долі, ні волі!
З нудьгою та з горем
Жупан надівають,
А плакати — сором.
Возьміть срібло-злото
Та будьте багаті,
А я візьму сльози —
Лихо виливати;
Затоплю недолю
Дрібними сльозами,
Затопчу неволю
Босими ногами!
Тоді я веселий,
Тоді я багатий,
Як буде серденько
По волі гуляти!
 
Ведучий 2.  Ще одна подія сталася в Петербурзі, знаменна не тільки в житті Шевченка, а й важлива для всієї України – вихід у світ книги віршів  «Кобзар» у 1840 році.

Ведучий 1. Це була подія величезного значення не тільки в історії української літератури, а й в історії самосвідомості українського народу. Хоча “Кобзар” містив лише вісім творів (“Думи мої, думи мої”, “Перебендя”, “Катерина”, “Тополя”, “Думка”, “До Основ'яненка”, “Іван Підкова”, “Тарасова ніч”), вони засвідчили, що в українське письменство прийшов поет великого обдарування.

Ведучий 2. Саме у цьому виданні побачила світ неперевершена історія про самовіддане кохання дівчини до юнака і перетворення її на тополю через втрату милого. Балада «Тополя» – це справжній гімн вірному і щирому коханню до останнього подиху.

Ведучий 1. Пропонуємо вам переглянути інсценізацію балади.

Інсценізація балади «Тополя»

Ведучий 2. У наступному році окремою книжкою Шевченко видає велику історичну поему «Гайдамаки». Далеко від рідного краю живе поет мріями про Україну, вона приходить до нього у снах, він живе нею на яву.

Відеопоезія «Сонце заходить, гори чорніють»

Ведучий 1.  40-ві роки ознаменували собою період зрілості Шевченка. У 1843 році поету нарешті вдалося побувати на Батьківщині після 14-річної розлуки. Із цієї подорожі він виніс гнітючі враження, Україна постала перед ним з усіма злиднями простого народу. Після повернення до Петербурга у 1845 році він закінчує художню академію з двома срібними медалями і званням «вільного» художника та мріє назовсім поселитися у рідному краї і боротися за покращення життя свого знедоленого народу.

Ведучий 2. Саме у цей час зявляється поезія «І виріс я на чужині», яка показує розчарування Кобзаря в тому, що трапилося з його «вишневою» Україною.

Учень  3.
І виріс я на чужині,
І сивію в чужому краї:
То одинокому мені
Здається — кращого немає
Нічого в Бога, як Дніпро
Та наша славная країна...
Аж бачу, там тілько добро,
Де нас нема. В лиху годину
Якось недавно довелось
Мені заїхать в Україну,
У те найкращеє село...
У те, де мати повивала
Мене малого і вночі
На свічку Богу заробляла;
Поклони тяжкії б’ючи,
Пречистій ставила, молила,
Щоб доля добрая любила
Її дитину... Добре, мамо,
Що ти зарані спать лягла,
А то б ти Бога прокляла
За мій талан.

Ведучий 1.  Весною 1846р. у Києві Шевченко знайомиться з Миколою Костомаровим,            Миколою Гулаком, Опанасом Маркевичем та іншими членами таємного Кирило-Мефодіївського товариства і вступає в цю організацію. У березні 1847р. товариство було розгромлене. Почалися арешти. Шевченка заарештували 5 квітня 1847р.

Ведучий 2.  8 червня 1847р. Шевченка привезли до Оренбурга, звідти до Орської кріпості, де він відбував покарання. У цей час його душу розриває біль і туга, адже на довгих 10 років йому доведеться забути про Україну. В неволі зявляються слова поезії «Мені однаково».

Відеопоезія «Мені однаково»

Ведучий 1. Коли Шевченко був на засланні в далеких степах Казахстану, він дуже тужив за Україною. Свою тугу він переливав у слова поезії, що стала піснею.

Пісня «Зоре моя вечірняя»
Ведучий 2.
О думи мої! О славо злая!
За тебе марно я в чужому краю
Караюсь, мучусь, … але не каюсь!...

Ведучий 1. Останні роки життя поет прожив в Петербурзі. 1859-го року ще раз, втретє і востаннє відвідав Україну. Тоді він мріяв оселитися в Україні у хаті з вишневим садком. Але доля не судила йому цього звичайного людського щастя.

Відеопоезія «Садок вишневий коло хати»
Учень 4.
Поставлю хату і кімнату,
Садок-райочок насаджу.
Поси́джу я і походжу
В своїй маленькій благодаті.
Та в одині-самотині
В садочку буду спочивати,
Присняться діточки мені,
Веселая присниться мати,
Давнє-колишній та ясний
Присниться сон мені!...

Ведучий 2. Настав 1861 рік, четвертий рік повернення Т. Шевченка із заслання, рік який почав підрахунок його останніх днів життя. У день народження 9 березня Тараса Григоровича відвідали друзі. Прийшло багато листів, вітальних  телеграм з України. Прочитавши їх, хворий поет проказав: «От якби додому, там би я, може, одужав. Але не судилося». Вранці 10 березня  життя поета обірвалось.

Учень 5.
Коли ми зійдемося знову
На сій зубоженій землі?
Ніколи, братія, ніколи
З Дніпра укупі не п’ємо!
Розійдемось, рознесемо
В степи, в ліси свою недолю,
Повіруєм ще трохи в волю,
А потім жити почнемо
Меж людьми як люде.
А поки те буде,
Любітеся, брати мої,
Украйну любіте
І за неї, безталанну,
Господа моліте.
І його забудьте, други,
І не проклинайте.
І мене в неволі лютій
Інколи згадайте.

Ведучий 1. Тараса Шевченка поховали на Смоленському кладовищі в Петербурзі.  У травні цього ж року тіло  Великого Кобзаря було перевезено в Україну. Друзі вибрали для поховання місце на Чернечій горі в Каневі, звіряючи величність місця з рядками       «Заповіту».
Звучить пісня «Заповіт»

Ведучий 2. Все йде,  все минає… Та залишається пам'ять, добра слава про людей.  Минуло багато років від дня народження Шевченка – славного сина українського народу, але й сьогодні його слово живе між нами.

Ведучий 1. У переломний для України час слова великого Кобзаря зазвучали з новою актуальністю та силою. Прислухаймося до заповітів Шевченка і виконуймо їх, адже лише в єдності та історичній памяті наша сила.

Учень 6. …Не одцурайтесь своєї мови
                   Ні в тихі дні, ні в дні громові,
                   Ні в дні підступно мовчазні,         
                   Коли стоїш на крутизні
                   Один, чолом сягнувши птаха,
                   Й холодний вітер попід пахви
                   Бере і забиває дих,
                   Щоб ти скорився і притих.
                   Не одцурайсь, мій сину,
                   Мови. У тебе іншої нема.
                   Ти плоть і дух – одне-єдине
                   Зі словом батьківським – Людина,
                   Без нього – просто плоть німа.
                   Без мови в світі нас – нема!

Учень 7.    Схаменіться,…
                   Подивіться на рай тихий,
                   На свою країну,
                   Полюбіте  щирим серцем
                   Велику руїну,
                   Розкуйтеся, братайтеся!
                   У чужому краю
                   Не шукайте, не питайте
                   Того, що немає
                   І на небі, а не тілько
                   На чужому полі.
                            В своїй хаті своя й правда,
                   І сила, і воля.

Учень 8.    Учітесь, читайте,
                   І чужому научайтесь,
                   Й свого не цурайтесь,
                   Бо хто матір забуває,
                   Того Бог карає,
                   Того діти цураються,
                   В хату не пускають.
                   Чужі люди проганяють,
                    І немає злому
                    На всій землі безконечній
                    Веселого дому.

Учень 9.
Обніміте ж, брати мої,
Найменшого брата, -
Нехай мати усміхнеться,
Заплакана мати.
Благословить дітей своїх
Твердими руками
І діточок поцілує
Вольними устами.
І забудеться срамотня
Давняя година,
І оживе добра слава,
Слава України,
І світ ясний, невечірній
Тихо засіяє…
Обніміться ж, брати мої,
Молю вас, благаю!

Ведучий 2. Кожне слово Тараса Григоровича Шевченка ніби із сьогоднішнього дня. Читаймо його твори і вони допоможуть нам осмислити минуле та зазирнути в майбутнє, відкрити для себе нове в його мудрих рядках.

Ведучий 1. Вшановуймо геніального українського поета, прозаїка, художника, борця за волю народу і завжди пам’ятаймо та виконуймо його заповіти!

Пісня «Відкриваю Кобзар»
Ведучі разом. Дякуємо за увагу!


 Лінгвістичний турнір до Міжнародного Дня рідної мови

І. Вступне слово вчителя.
Рідна мово моя, поетична, пісенна,
Пелюсткова і ніжна, як спів солов'я!
Як народу душа, щира ніжна, натхненна,
Ти найкраща у світі, бо рідна моя!
Мово прекрасна моя, не мовчи!
Не загубись поміж іншими ти.
А соловейком весняно звучи,
Сміло, крилато у світі лети!

- Доброго дня, дорогі учні та гості нашого заходу. Сьогодні, 21 лютого, ми зібралися для того, щоб ще раз нагадати кожному про те, що рідна мова – це найцінніше надбання нашого народу, це його сила, відвага, це те, що його обєднує. А для того, щоб кожен із вас любив свою мову і прагнув її вивчати, я пропоную провести лінгвістичний турнір, мета якого – показати, яка чудова і різноманітна наша мова, а також повторити навчальний матеріал, який ви вже опрацювали.

ІІ. Формування команд.

ІІІ. Оголошення складу журі.

ІV. Оголошення початку гри.

V. Проведення конкурсів.
 
  І Конкурс
Візитні картки команд.

ІІ Конкурс
«Юні філологи»
1.     Який документ стверджує, що українська мова -- державна мова України? («Конституція України»).
2.     Скільки букв в українському алфавіті? (33).
3.     Скільки звуків в українському алфавіті? (38).
4.     Як називаються звуки людського мовлення, які можна проспівати? (Голосні)
5.     Звідки взято такі слова: «Спочатку було Слово. Слово було Бог. І Бог був Слово» (з Біблії).
6.     Чому в кінці речення ставимо крапку? (Містить закінчену думку).
7.     Яка буква не означає звука? (ь)
8.     Частина мови, яка називає ознаку (прикметник).
9.     Слова з протилежним лексичним значенням (антоніми).
10.                        Словник про значення слів (Тлумачний).
11.                        Наука про звуки мови (фонетика).
12.                       Розмова двох осіб (діалог).
13.                       Частина мови, що означає дію (дієслово).
14.                        Слова різні за звучанням, але однакові за значенням (синоніми).
15.                       Словник про правильне написання слів (орфографічний).
16.                       Наука про лексику мови (лексикологія).
17.                       Знак у слові пів-Європи (дефіс).
18.                       Розмова кількох осіб (полілог).
19.                       Частина мови, що не належить ні до самостійних, ні до службових (вигук).
20.                       Наука, яка вивчає стилі мовлення (стилістика).

ІІІ Конкурс
«Відгадай загадку»
1.     Хто першим заходить до хати? (Ключ)
2.     Сімсот соколят на одній подушці сплять (Соняшник).
3.     На городі молода пишні коси розпліта, у зеленії хустинки золоті хова зернинки. (Кукурудза)
4.     Ввечері вмирає, а зранку оживає. (День)
5.     Сам маленький, а шуба дерев'яна. (Горіх)
6.     У зеленій оболонці, а всередині - мов сонце. (Кавун)
7.     Їхав пан, у воду впав, сам не змочився, а води побільшало. (Дощ)
8.     Сім братів, віком рівні, іменами різні. (Дні тижня)
9.     Хто говорить всіма мовами? (Луна)
10.                       Хто на світі найшвидший? (Думка)

IV Конкурс
«Прислів'я»
Закінчити правильно прислів'я.
1.     Хто не працює... (той не їсть)
2.     Не кажи «гоп»... (доки не перескочиш)
3.     Не плюй у криницю... (бо з неї доведеться пити водицю)
4.     Наука в ліс не веде... (а з лісу виводить)
5.     Яке коріння.. .(таке й насіння)
6.     Шануй батька і неньку ... (буде тобі скрізь гладенько)
7.     Не той урожай, що в полі ... (а той, що в коморі)
8.     Хто багато читає,... (той багато знає)
9.     З ким поведешся, .. .(від того і наберешся)
10.                        Менше слів, а.. .(більше діла)

V Конкурс
«Будь грамотним!»
Записати речення без помилок.
1.     Сова вдень мовчить а вночі кречить.
2.     Нелізь в горох то й нескажеш ох.
3.     Коло носа вєця а вруки недаєця.
4.     Сніх в тихому таньці лягає на холодну зимлю.

VI Конкурс
«Фрезеологізми»
Замінити фразеологізми одним словом – синонімом, зберігши при цьому зміст виразу. Наприклад крутити носом – вередувати тощо.
1.     Хоч око виколи. (Темно)
2.     Хоч з лиця воду пий. (Красивий)
3.     Перелічити ребра. (Побити)
4.     Держати хвіст трубою. (Триматися)
5.     Приший кобилі хвіст. (Зайвий)
6.     Взяти ноги в руки. (Втекти)
7.     Пекти раків. (Почервоніти)
8.     Ніде й голки встромити. (Тісно)
9.     Дати сторчака (Падати)
10.                       Палець об палець не вдарити (Ледарювати)

VII Конкурс
«Поетичний щоденник»
Відгадати з якої поезії взято уривок.
1. Сидить козак на тім боці,
Грає синє море.
Думав, доля зустрінеться —
Спіткалося горе.
(«Думка»)
2. Було колись добре жити
На тій Україні…
А згадаймо! Може серце
Хоч трохи спочине.
(«Іван Підкова»)
3. Доле, де ти? Доле, де ти?
Нема ніякої…
Коли доброї жаль, боже,
То дай злої, злої!
(«Минають дн
і, минають ночі»)
4. За сонцем хмаронька пливе,
Червоні поли розстилає
І сонце спатоньки зове
У синє море: покриває
Рожевою пеленою,
Мов мати дитину.
(«За сонцем хмаронька пливе»)
5. Не вертаються три брати,
По світу блукають,
А три шляхи широкії
Терном заростають.
(«Ой три шляхи широкії»)
6. Сем'я вечеря коло хати,
Вечірня зіронька встає.
Дочка вечерять подає,
А мати хоче научати,
Так соловейко не дає.
(«Садок вишневий коло хати»)
7. Прилітайте ж, мої любі,
Тихими речами
Привітаю вас, як діток,
І заплачу з вами.
(«Думи мої, думи мої»)
8. Та не однаково мені,
Як Україну злії люди
Її, окраденую, збудять…
Ох, не однаково мені.
(«Мені однаково, чи буду»)
9. Тече вода в синє море,
Та не витікає,
Шука козак свою долю,
А долі немає.
Пішов козак світ за очі;
Грає синє море,
Грає серце козацькеє,
А думка говорить…
(«Думка»)
10. Покинули стару матір.
Той жінку покинув,
А той сестру. А найменший —
Молоду дівчину.
(«Ой три шляхи широкії»)
11Не дай спати ходячому,
Серцем замирати
І гнилою колодою
По світу валятись.
(«Минають дні, минають ночі»)
12. Поховайте та вставайте,
Кайдани порвіте
І вражою злою кров’ю
Волю окропіте.
(«Заповіт»)

VIII Конкурс
«Бліц-турнір»
1.     Як називається цей зразок фольклору?
Їхав Прокіп з Прокопихою і забалакались
     Про горшки, про миски, про покришки. (Скоромовка)
2.     Віршований твір, який співається. (Пісня)
3.      Т.Шевченка називають … (Кобзарем)
4.     Усна народна творчість одним словом (Фольклор)
5.     Яке релігійне свято припадає на 7 січня ? (Різдво Христове).
6.     Якого роду іменник собака? (чоловічого)
7.     У скількох словах вживається префікс прі-?  (У трьох: прірва, прізвисько, прізвище).
8.     Не той розумний, хто багато знає, а той - хто багато.. .(читає).
9.     Пісні, які виконуються на Різдвяні свята (Колядки).
10.                       Місто, де похований Тарас Григорович Шевченко (Канів).




IX Конкурс
«Коректор»
Виправити помилки.
1.     У лісі ростуть гриби до прикладу сироїжки, бабки, маслюки.
2.     Я вибачаюсь, що запізнився.
3.     Ти вірно розвязав приклад, маладець!
4.     Лічить лікар цей людей.
5.     Дєвочка ходить в музикальну школу.
6.     Мене мучає головна біль.
7.     Ми купили гарну мебель.
8.     Це міроприємство нам дуже сподобалося.

X Конкурс
«Творчий»
Скласти усне висловлювання-заклик на тему «Українську мову варто вивчати, тому що….».

VІ. Оголошення підсумків турніру.

VІI. Нагородження переможців.
Завершився конкурс, на якому ви показали знання з мови, виявили вміння використовувати ті знання, які здобули на уроках. Переможцем конкурсу стала команда...
Ми вітаємо переможців і присвоюємо їм звання кращого знавця мови.

VIIІ. Слово вчителя.

  
Сценарій квесту до Міжнародного дня рідної мови  «Мовно-літературний вояж"
Мета квесту: залучити учнів до активної пізнавальної діяльності; заохотити їх до вивчення української мови; забезпечити самовираження і саморозвиток кожного учасника квесту; розвивати вміння працювати в команді; виховувати любов до рідної мови, патріотичні почуття школярів.
Квест відбувається у приміщенні школи. Учням заздалегідь оголошено про початок квесту та місце збору. Кожна команда отримує маршрутний лист, який в процесі гри заповнюють відповідальні вчителі. Перемагає команда, яка набере найбільшу кількість балів.

ПЕРЕБІГ КВЕСТУ
І. Вступне слово вчителя.
Рідна мово моя, поетична, пісенна,
Пелюсткова і ніжна, як спів солов'я!
Як народу душа, щира,ніжна, натхненна,
Ти найкраща у світі, бо рідна моя!
Мово прекрасна моя, не мовчи!
Не загубись поміж іншими ти.
А соловейком весняно звучи,
Сміло, крилато у світі лети!

- Доброго дня, дорогі учні та гості нашого заходу. Сьогодні ми зібралися не випадково. На цьому тижні, 21 лютого, всі українці відзначають Міжнародний день рідної мови. Зі святом вас, шанувальники рідного слова!
Ми з вами знаємо, що найкраще свою любов до мови ми можемо показати розмовляючи нею та знаючи її досконало. Саме тому я пропоную вам взяти участь у квесті і продемонструвати свої знання, вміння та кмітливість.
Мета нашого сьогоднішнього квесту – нагадати кожному про те, що рідна мова – це найцінніше надбання нашого народу, це його сила, відвага, це те, що його обєднує. Тому бажаю всім натхнення, успіхів та хорошого настрою! Розпочинаємо наше змагання.

ІІ. Формування команд.
Формуються дві команди, які обирають капітанів, назву та свій девіз.
ІІІ. Представлення команд.

ІV. Оголошення складу журі.

V. Оголошення початку гри.

ПУНКТ № 1
Завдання 1. «Чорна скриня».
За 5 підказок учні повинні відгадати, що знаходиться в чорній скрині (Чим менше підказок використали – тим більший бал).
Підказка 1: Найбільший такий предмет має величезні розміри: 6Х3 метри, а його вага становить 492 кілограми. Висота найменшого такого предмета – 0,3 мм (5 балів).
Підказка 2: Один із цих предметів був проданий на аукціоні у 2013 році за 24 мільйони доларів (4 бали).
Підказка 3: Щоб створити цей предмет, людині колись доводилось витратити в середньому 475 годин свого часу, тепер же його легко можна створити за допомогою компютера (3 бали).
Підказка 4: В Україні такий предмет вперше зʼявився у 1574 році за сприяння Івана Федорова (2 бали).
Підказка 5: Грецькою це слово звучить як «бібліа» (1бал).
Правильна відповідь: КНИГА
Підказка (видає вчитель після того, як учні виконали завдання): Вас чекають у приміщенні, яке може називатися «бібліофіла», давні єгиптяни називали його «аптека для душі», а в перекладі з інших мов воно означає «скриня для книжок».
Правильна відповідь: БІБЛІОТЕКА
ПУНКТ № 2
Завдання 2. «Алфавітний калейдоскоп».
Розставте слова в алфавітному порядку:
Герой, ангел, абетка, кара, ахати, альбо, блиск, клопіт, амінь, бій, аблегат, нагляд, гамувати, амбіція
 Правильна відповідь: КАБІНЕТ ІСТОРІЯ (можна будь-який кабінет)


Абетка
Аблегат
 Альбо
 Амбіція
 Амінь
 Ангел
Ахати
Бій
Блиск
Гамувати
Герой
 Кара
 Клопіт
 Нагляд



Підказка (на листочках): Підкресліть передостанню букву в кожному слові. Якщо правильно виконали завдання, прочитаєте місце наступної зупинки.
Команда, яка першою виконала завдання отримує 5 б., друга – 3 б.

ПУНКТ № 3
Завдання 3. «Мовні цікавинки».
Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.
Відповідає та команда, учасники якої перші підносять руку.
1.     Назва якої птиці складається з 40 "а" (Сорока)
2.     Якою косою не можна кости ? (Дівочою, піщаною)
3.     Що стоїть посеред Києва? (Є)
4.     У небі одна, а в баби дві? (Б)
5.     Чим закінчується вечір і починається ранок? (Буквою Р)
6.     Назвіть місто великих хижаків. (Львів)
7.     Яке слово об'єднує 33 букви? (Алфавіт)
8.     Які сто приголосних звуків можуть зупинити рух автомобілів? (Сто-п) Як із буряка зробити великий дощ? (Буря-к)
9.     Що зробити, щоб майка полетіла? (Майка-чайка)
10.                       Як написати одним словом з чотирьох букв словосполучення "суха трава". (Сіно)
11.                        Що належить вам, але інші користуються ним частіше? (Ім'я)
12.                       Як написати одним словом «мати, батько, син, дочка»? (Сім'я)
13.                       Яким прикметником можна назвати білу хустку, намочену в Чорному морі? (Мокра)
14.                       Гора й долина. Що між ними ?( «Й»)

Підказка (на листочках): Розшифруйте запис і все стане зрозуміло.
18,1;   3,1,22;   28,7,15, 1,32,23,31;   3;   15,1,2,12,18,7,23,12;   1,18,4,16,12,14,22,31,15,19,13;      17,19,3,11
Правильна відповідь: НА ВАС ЧЕКАЮТЬ В КАБІНЕТІ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ (Цифра дорівнює номеру букви в алфавіті)
Команда, яка першою розгадала підказку отримує додаткові 2 б.
ПУНКТ № 4
Завдання 4. «Країна фразеологізмів».
Кожна правильна відповідь – 1 бал.
Відновіть фразеологізми, вставляючи на вільне місце слово-латку
 «Латки»: язик, око, ніс
1.     Розвʼязався …
2.     Впадати в …
3.     Водити за …
4.     Виткнути …
5.     Дати волю …
Правильні  відповіді: розвʼязався язик, впадати в око, водити за ніс, виткнути носа, дати волю язикові
 «Латки»: голова, серце, печінка, ноги
1.     … йде обертом
2.     Лягти каменем на …
3.     … і два вуха
4.     Сидіти в …
5.     Взяти … на плечі
Правильні відповіді: голова йде обертом, лягти каменем на серце, голова і два вуха, сидіти в печінках, взяти ноги на плечі
 «Латки»: курка, кінь, коза, кіт
1.     Носиться, як … з яйцем
2.     Бути на …
3.     І … загребуть
4.     Нагадали … смерть
5.     Шкребуть на серці …
Правильні відповіді: носиться, як курка з яйцем, бути на коні, і кури загребуть, нагадали козі смерть, шкребуть на серці кішки
Підказка (на листочках):Run in the HAII  (біжіть в хол).  
ПУНКТ № 5
Завдання 5. «Дуель»
На дуель викликаються по 1 учаснику з команди. Кожен по черзі отримує завдання, самостійно дає на нього відповідь, яка оцінюється в  1 бал.
«Добери антонім» (по 1 балу за правильну відповідь)
Учасники гри один за одним швидко називають відповідний антонім. У разі затримки відповідає наступний гравець.
Команда 1
Команда 2
Весело – сумно
Мороз – спека, тепло
Високий – низький
Білий – чорний
Сміється – плаче
Важкий – легкий
Цікаво – байдуже
Любити – ненавидіти
Ворог – друг, приятель  
Убогий - багатий 
Чисто – брудно
Старість – молодість
Шкідливий – корисний
Сухий – вологий
Зло –добро
Ліворуч – праворуч
Говорити – мовчати
Завтра – учора
Робочий (день) – святковий, вихідний
Боязкий - хоробрий

Підказка (на листочках): Відправляйтесь туди, де ви можете зберегти найцінніше – своє здоровя! (Спортзал).


ПУНКТ № 6
Завдання 6. «Правда чи брехня?»
Ми продовжуємо вивчати  словниковий склад української мови. 1 учасник з команди підтверджує або спростовує запропоноване твердження, свою думку аргументує.
Команда 1
Команда 2
Чи правда, що Борисфен – це давньогрецька назва Дніпра? (Так)
Чи правда, що бурмило – це столярський інструмент? (Ні, бурило – це жартівлива назва ведмедя)
Чи правда, що кептар – це гуцульський капелюх? (Ні, кептар – це гуцульський верхній одяг без рукавів)
Чи правда, що зчалок – це мотузка, призначена для пришвартування човнів (так)
Чи правда,  що хортиця – це самиця хорта, мисливського собаки? (Так)
Чи вірите ви, що видноколо – це підзорна труба? (Ні, видноколо – це горизонт, обрій)
Чи вірите ви, що цямрина – це гірські луки? (Ні, цямрина – це один ряд колод у колодязному зрубі)
Чи правда, що кульга- це той, хто має ваду ноги (Так, той, хто шкандибає)

Підказка: Вас чекають там, де можна знайти будь-яку інформацію всього за декілька секунд (кабінет інформатики).
 ПУНКТ № 7
Завдання 7. «Скрабл».
Завдання для капітанів: за 30 секунд скласти з літер слово і розтлумачити його.   
 Правильно складене і розтлумачене слово оцінюється в 5 балів.
Команда 1
Команда 2
МОРФОЛОГІЯ
(О, Л, Р, О, М, Л, Ф, І, О, Г, Я)
Морфологія  - це розділ мовознавства, який вивчає слово як частину мови.
СИНТАКСИС
(С, К, Н, И, С, А, Т, С)
Синтаксис - розділ мовознавства, що вивчає форми речень і словосполучень.

Підказка: Вас чекають там, де рідна мова у школі оселилася (кабінет української мови і літератури).

ПУНКТ № 8
Завдання 8.  «Поетична хвилинка».
 Кожна правильна відповідь – 2 бали.
Відновіть поезію, вибираючи із синонімів слова, що римуються.
Текст 1
Осінь в саду (розхлюпалась, розіллялась, розлилась)
Осінь, як повінь червлена,
Вишня в багрець (Прибралась, одяглась, нарядилась)
Мов молода наречена
Текст 2
Вигріваються на сонці
Осокори у (тузі, журбі, смутку)
А дуби, мов полководці,
Вийшли з вітром на (двобій, дуель, поєдинок)
Правильні відповіді: розлилась-одяглась; журбі-двобій
Підказка (на листочках):знайдіть у кабінеті найбільшу за розміром книгу. На сторінці 148  прочитайте підкреслені букви.
Відповідь: Вітаю Вас. Завдання виконані. Квест успішно завершено.
Підводяться підсумки квесту, переможці нагороджуються подарунками. 
VI. Нагородження переможців.
Завершився квест, за допомогою якого ви показали знання з мови, виявили вміння використовувати ті знання, які здобули на уроках. Переможцем конкурсу стала команда...
Ми вітаємо переможців і присвоюємо їм звання кращого знавця мови.
VIІ. Слово вчителя.
Наша мова усім світом  визнана наймилозвучнішою серед мов. Вона переткана й вишита калиною, у ній дзвенить слава запорожців, нею написані невмирущі твори Котляревського, Шевченка, Франка, Карпенка-Карого, Лесі Українки, вона живеш у піснях  народу.
Пам’ятайте завжди про те, що справжня людина виростає саме з любові до рідного краю, до рідної мови та культури.  Користуйтесь  мовою, плекайте, шануйте цей найдорожчий скарб! Ми бажаємо вам  успіхів у вивченні української мови та літератури, натхнення і наснаги у навчанні! А зараз нехай прозвучить пісня.
ПІСНЯ
Маршрутний лист
учасників гри-квесту
учнів команди ____________________

№ пункту
К-сть набраних балів
Підпис вчителя
№1 (кабінет зарубіжної літератури)


№ 2 (Бібліотека)



№ 3 (кабінет історії)


№4 (кабінет англійської мови)


№5 (хол)



№6 (спортзал)



№7 (кабінет інформатики)


№8 (кабінет української мови і літератури)








Коментарі